Selasa, September 15, 2009

Bagan Pinang, Jika Umnobn Letakkan Calun Reput

SPR sudah umumkan hari penamaan calun untuk DUN Bagan Pinang pada Oktober 3hb, 2009. Iaitu dua minggu selepas hari raya. Manakala, hari pengundiaan undi jatuh pada Ahad, Oktober 11hb, 2009. Umno mungkin dilihat sudah reput akarnya kerana perubahan kecenderungan rakyat dijangka akan berlaku dalam episod terkini pilihanraya kecil yang bakal berlangsung di Bagan Pinang, Teluk Kemang, Negeri Sembilan.

Keghairahan rakyat untuk berubah menolak BN bukan hanya kerana iklim politik dunia yang berubah, tetapi menjadi tambah deras arusnya kerana BN sendiri, terutama kerana tiga komponen utamanya iaitu Umno, MCA dan MIC sedang bergelut dengan masalah dalaman yang agak kritikal. Rakyat tidak lagi boleh ditipu yang parti seperti MIC sedang berhadapan dengan masalah serius kerana keegoan pemimpinnya sendiri, rakyat juga nampak MCA sudah menjadi zon perang sesama pemimpinnya. Ia seakan menjadi tanda yang BN bakal dilanda bah besar dan karam.

Apatah lagi jika di Bagan Pinang Umnobn meletakkan calun Isa Samad. Mungkin Isa Samad dilihat begitu popular dan disayangi di kalangan ahli UMNO Telok Kemang tidak tentu lagi popular dengan pengundi Telok Kemang, khususnya pengundi muda. Kelaziman orang muda ini mereka mudah bosan dengan nama-nama lama yang sudah biasa. Mereka mahukan orang baru yang boleh memabwa idea dan nafas baru. Mereka orang muda akan membuat kesimpulan mudah bahawa Isa Samad telah disabitkan salah melakukan politik wang, maka dia dianggap seorang perasuah. UMNO tidak patut letakkan seorang perasuah sebagai calun. Jika ini tidak diambilkira, maka akan berlaku seperti di Permatang Pasir di mana orang muda meluat dengan pemilihan dari Umnobn ini.

2 comments:

world of Cricket berkata...

hi blog walking visit me back'

BUJANG SUSAH berkata...

Salam.. apa nak heran.. undi pos solid untuk BN.. Tanpa undi pos lama dan BN terkubur dipersana politik.

Selamat menyambut syawal yg bakal tiba. Maaf Zahir & Batin.

Post Haru Biru

Arkib Blog