Jumaat, Oktober 09, 2009

Kebolehan Nizar Bertutur Mandarin dan Tamil Mampu Menarik Pengundi Cina dan India

Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin yang merupakan anggota Parlimen Bukit Gantang dalam ceramahnya menggunakan bahasa Mandarin dan Tamil mampu mengubah haluan para pengundi dari bangsa Cina dan India daripada umnobn ke PAS.

Walaupun isunya sama namun oleh kerana kelebihan beliau bertutur bahasa mereka membolehkan pengundi bangsa Cina dan India ini lebih memahami apa yang PAS perjuangkan. Tegasnya, Umno bukan tidak menyedari realiti, walaupun menang, namun kredibiliti Isa selama-lamanya akan terus dipertikaikan umum. Tetapi oleh kerana terdesak lantaran bertubi-tubi diugut, ditekan, membuatkan Umno seperti kehilangan punca, buntu dalam membuat keputusan maka dilema itu menterpaksakan mereka memilih Isa. Sebab, sudah terang lagi bersuluh Isa Samad tidak tergolong dari orang-orang yang beramanah. Kalau betul-betul jujur dia (Isa) tidak lakukan amalan rasuah semata-mata untuk mendapatkan tempat teratas dalam pemilihan Umno dulu jelasnya.

Dalam tempoh kempen yang hanya berbaki dua hari ini, suasana kelihatan semakin hangat, terutama yang melibatkan perang psikologi, kedua-dua pihak yang bertanding dari kem BN dan PAS semakin rancak berbalas strategi. Menjurus kepada perkembangan yang sama, para pemerhati politik menilai pencalonan Isa ibarat “dicalon mati mak, tidak dicalon mati ayah”. Dalam keserbasalahan itu Umno sebenarnya terumbang ambing di medan perjudian yang amat getir hanya menunggu lihat jika untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

1 comments:

cicitHJHASSANu berkata...

malangnya,ameno yang cakap melayu ni tak paham-paham...masih hidup dalam kesesatan.

Post Haru Biru

Arkib Blog