Selasa, Oktober 13, 2009

Pimpinan Najib Lebih Pentingkan OSA Dari Membenteras Korupsen

Tindakan kerajaan dan PDRM berusaha menyiasat siapa dalang yang mebocorkan kertas dokumen PKFZ sebagai tindakan yang bercanggah untuk membela rakyat. Seharusnya kerajaan perlu mengutamakan kes berprofil tinggi dengan amaun yang melonjak daripada RM2.5 billion kepada RM4.6 billion berbanding bersungguh-sungguh mencari siapa dalang yang membongkar dokumen tersebut.

Penggunaan OSA Akta Rahsia rasmi secara melulu tanpa mengambil kira implikasi jika perkara tersebut tidak dihebahkan adalah suatu tindakan membelakangkan hasrat dan kepentingan rakyat. Sebarang peningkatan kos penyelenggaran dan pembinaan sesuatu projek awam yang melibatkan wang rakyat perlu ditangani secara terbuka, telus dan saksama di samping komited membongkar dan menghalang sebarang kemungkinan rasuah yang merugikan.

Perdana menteri Najib Razak menyatakan kepada rakyat komitmen kerajaan hari ini memerangi rasuah melalui SPRM. Imej SPRM yang tercalar akibat beberapa insiden dan kejadian baru-baru ini perlu dibersihkan melalui komitmen kerajaan untuk menyelesaikan sebarang kes rasuah dan penyelewengan secara terbuka dan adil. Jika tidak rakyat akan berkata itu Najib cakap tak serupa bikin.

Kritikan terbuka Tun Dr Mahathir terhadap polisi kerajaan membelakangkan hasrat dan kehendak rakyat menyebabkan rakyat muak melihat sandiwara ini. Sewajarnya isu penyelewengan diberi keutamaan untuk diselesaikan sebelum usaha memburu pembongkar dokumen tersebut menggunakan OSA.

Sebuah badan pelabur AS, Morgan Stanley pernah mendakwa Malaysia kehilangan RM330 billion akibat rasuah dalam jangkamasa 20 tahun yang lalu. Malah PEMUDAH yang ditubuhkan dalam zaman Pak Lah pernah menganggarkan sebanyak RM10 billion duit rakyat yang digunakan sebagai rasuah dalam tempoh hanya setahun. Jadi kerajaan perlulah mengambil serius isu ini dan menyelesaikan skandal PKFZ dengan telus.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog