Sabtu, Oktober 10, 2009

Sayang Sangat Umnobn Yang Dah Karat, Kata Isa

Menurut Isa Samad, BN mahupun UMNO tidak boleh berdiam apabila kerajaan, pemimpin mahupun parti kena serang bertubi-tubi oleh pembangkang.

“Kita memang ada kekurangan dari segi menyerang, asyik bertahan. Bagi saya, kalau kita kena serang, kita kena lawan balik. Kita tidak boleh menghukum sesaorang dua kali. Pakatan Rakyat tak mahu terima. Orang UMNO sendiri dan orang ramai, tiada masalah. Saya bukan melakukan jenayah, cuma kesalahan langgar kod etika parti. Namun, saya tidak kata politik saya berakhir. Saya masih Ketua UMNO Bahagian. Saya masih aktif menyertai mana-mana kempen pilihan raya. Bagi saya, karier jatuh nombor dua, parti yang utama. UMNO parti terbaik, Saya masih yakin perkara ini berbanding PAS mahupun Keadilan (PKR). Kalau nak ikut rasa kecewa, dihukum, mungkin banyak galak cari pilihan...bagi saya mana ada pilihan selain UMNO. Saya bercakap cara rasional perasaan saya masa kena tindakan dulu. Saya terpikir, tindakan itu tidak adil kepada saya tetapi setelah fikir betul-betul, saya rasa kalau saya tinggalkan parti, itu merugikan saya kerana tiada parti lain sebaik UMNO."
-Isa Samad, Calon korupsen umnobn Bagan Pinang.

Setakat ini jika dinilai dari sudut kekuatan isu-isu yang diketengahkan kedua-dua pihak samada dari BN mahupun PAS ianya lebih memihak kepada PAS. Jentera kempen BN kelihatan amat ketandusan isu sehingga terpaksa memutarbelit isu-isu luar yang lebih kepada nasional. Terutama apa yang mereka dakwa pemerintahan Pakatan Rakyat adalah lemah.

Sebaliknya PAS tampil dengan isu-isu tempatan yang membelenggu kehidupan rakyat di Negeri Sembilan, khususnya di Bagan Pinang. Isu-isu seperti perumahan terbengkalai, perparitan, pengurusan sampah, kebersihan dan berbagai lagi adalah dari kegagalan pemerintahan umnobn. Sebahagiannya merupakan warisan yang ditinggal kerajaan negeri semasa bawah pemerintahan Isa Samad. Setakat ini Isa Samad sendiri sebagai calon umnobn tidak dapat menjawab atau cuba diberikan penjelasan yang baik kepada rakyat. Isa Samad dilihat cuba melepaskan diri dan cuba membandingkan pembangunan Negeri Sembilan dengan Kelantan.

BN juga menemui jalan buntu dan tidak ada modal langsung untuk menyerang peribadi calon PAS. Selain cuba bermain faktor menyatakan calon PAS bukannya anak tempatan Bagan Pinang. Isu ini tidak laku di Bagan Pinang kerana Isa Samad sendiri mengambil alih kerusi DUN Linggi daripada bapanya, Datuk Abdul Samad Said. Beliau menjadi Adun kawasan tersebut selama enam penggal sejak 1978, sebelum beralih ke Parlimen Jempol pada 2004. Sepanjang tempoh itu tidak timbul pula isu "anak tempatan". Kenapa tiba-tiba apabila buat kali pertama beliau bertanding dikampung halaman sendiri, rakyat mahu disuap dengan hujah sempit itu.

(Moral: Umnobn umpama parti yang terpalit tahi kucing. Bila dua tiga orang yang dah terpalit, maka seluruh jentera akan berbau busuk piang sehingga tidak senang duduk. Memang Isa Samad lebih menyenangi umnobn kerana di situlah lubuk baginya untuk mengaut kekayaan peribadi dan kroni)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog