Rabu, Oktober 21, 2009

Sebat Sebagai Pengajaran Perlu Diutamakan, Glammer Datang Kemudian


Orang ramai perlu melihat hukuman sebat ke atas model sambilan Kartika Sari Dewi Shukarnor walaupun hukuman tersebut dijalankan didalam penjara.

"Sekiranya hukuman sebat ke atas Kartika itu dijalankan di dalam penjara, ia mestilah disaksikan oleh orang ramai. Jika tidak ia tidak memberikan apa-apa pengajaran kepada orang ramai. Menurut undang-undang Islam, hukuman sebat ke atas seseorang yang didapati bersalah minum minuman keras (arak) adalah sebanyak 40 atau 80 sebatan. Dengan hanya 6 sebatan, ia tentunya tidak menepati undang-undang Islam. Tetapi sehingga kini, itulah sahaja undang-undang yang ada di dalam negara kita. Mahu tidak mahu terpaksalah kita terima dulu apa yang ada."

"Hendak jalankan 6 sebatan ke atas Kartika itu pun bukan main payah. Pelbagai pihak bincang sana sini. Patutnya jalankanlah terus kerana hukuman tersebut sudah diluluskan Mahkamah dan dipersetujui oleh pihak yang bersalah. Sepatutnya mereka harus memberi kerjasama dan bukannya menentang perlaksanaannya. Dengan itu barulah boleh menjalankan undang-undang yang lebih Islamik."

"Saya sebenarnya amat kesal dengan apa yang berlaku. Setiap umat Islam patutnya menyokong kepada perlaksanaan undang-undang Islam. Jikalau ditentang, bagaimana Undang-undang Islam hendak dilaksanakan?. Sedangkan undang-undang Islam itu amat baik bagi kepentingan masyarakat. Dengan apa yang berlaku itu jelas menunjukkan kelemahan iman di kalangan umat Islam. Jadi setiap umat Islam perlu merenungi perkara itu dengan lebih mendalam demi mempertingkatkan tahap keimanan dan ketakwaan masing-masing terhadap Allah SWT."
-Datuk Seri Harussani Zakaria, Mufti Perak

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog