Sabtu, Disember 05, 2009

Grombolan Umnobn Perlu Berlaku Adil, Jangan Menzalimi Hak Rakyat Kelantan

Grombolan umnobn tidak perlu menggongcang pentadbiran Tok Guru Nik Aziz (TGNA) kerana usaha beliau membentuk Kerajaan Kelantan berteraskan Islam perlu dicontohi mereka. Biarlah Kelantan dengan cara pemerintahannya yang tidak melanggar syariat dan berusaha memenuhinya.

TGNA mendoakan supaya Allah musnahkan mereka sekiranya mereka ingin terus menafikan hak Negeri Kelantan dan rakyatnya. Jikalau ingin mengelak dari kesan buruk doa tersebut, maka bertindak adil dan iktiraflah hak milik Negeri Kelantan. Tak perlulah berdalih dengan kawasan bertindih.

Dalam kenyataan Tengku Razaliegh Hamzah, hak yang diperuntuk perlembagaan kepada rakyat kelantan untuk mendapat royalti kini sedang dinafikan Pusat. Keengganan pusat memberi royalti kepada Kelantan katanya bukan sahaja melanggar Akta Pembangunan Petroleum 1974, malah lebih besar dari itu ianya akan memberi kesan dan permasalahan melampaui negeri Kelantan. Usahlah bercakap tentang pelaburan untuk memacu ekonomi ke tahap yang lebih tinggi, jika gagal untuk memahami pentingnya mematuhi kewajipan kontrak.

Dalam memperjuangkan keadilan dan menentang kezaliman, sebuah Hadith yang masyhur juga ada menyebut...

"Sesiapa menyaksikan dari kalangan kamu kemungkaran, hendaklah dia mengubahkannya dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu, maka dengan lidahnya dan sekiranya dia tidak mampu, dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemah iman".

(Moral: Jika takut dilambung ombak, usah berumah ditepi pantai... Jika dulu korang dah bikin kontrak, tunaikan aje lah supaya perut tak pecah terburai.)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog