Sabtu, Januari 02, 2010

E-Voting: Jumlah Boleh Berubah Dengan Sekelip Mata

Sistem E-Voting yang ingin digunapakai oleh kementerian di seluruh universiti di Malaysia diragui ketulusannya. Kepercayaan kepada Hal Ehwal Pelajar (HEP) Universiti juga diragui kredibilitinya dalam menguruskan E-Voting ini. Di sini.

Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof. Dr. Abdul Aziz Bari terpaksa menarik diri sebagai panel Forum Terbuka: E-Voting dan Masa Depan Demokrasi Universiti anjuran Gabungan Mahasiswa Membantah e-Voting (BANTAH). Melalui email yang diterima penganjur dua jam sebelum program bermula, Abdul Aziz memberitahu beliau terpaksa berbuat demikian ekoran mendapat surat amaran daripada pentadbiran UIA.

Walaupun berdepan dengan pelbagai tekanan dan penarikan diri ahli panel, namun forum membantah e-undi dalam pilihanraya kampus, tetap diteruskan walaupun terpaksa diadakan di koridor dewan kuliah utama Akademi Pengajian Islam (API) Universi Malaya (UM) malam tadi.

Amaran yang diterima Aziz Bari merupakan satu lagi pencabulan demokrasi dalam kampus. Pihak atasan cuba campurtangan dalam program ini sehinggakan aziz bari yang juga pensyarah UIA dikenakan tindakan. Pencabulan ini bukan berlaku kepada mahasiswa tetapi juga turut berlaku kepada ahli akademik.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog