Isnin, Ogos 16, 2010

Najib Malu Tindakan Kerajaan Kelantan Mendahului Penggunaan Dinar Emas?


Usaha kerajaan Kelantan mengembalikan umat Islam kepada matawang syariah ternyata tidak mendapat sokongan pemimpin-pemimpin Umno. Apakah dengan mendahului penggunaan Dinar Emas dan Perak oleh kerajaan kelantan menyebabkan pemimpin-pemimpin Umno rasa terhina kerana lembabnya tindakan kerajaan Pusat.

Dulu che det ada menyarankan penggunaan dinar emas di negara ini ketika krisis kejatuhan mata wang Asia pada 1997/1998. Namun sudah hampir 10 tahun masih tiada apa-apa solusi diambil oleh kerajaan malaysia.

Malah Najib sendiri pernah mengakui platform urus niaga syariah yang membolehkan emas digunakan dalam urus niaga akan dapat mencegah susut nilai dan penyusutan nilai mata wang. Kenyataan akhbar dibawah.

.....
Urus Niaga Guna Emas Cegah Susut Nilai Mata Wang

KUALA LUMPUR 14 Feb 2007. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, platform urus niaga syariah yang membolehkan emas digunakan dalam urus niaga akan dapat mencegah susut nilai dan penyusutan nilai mata wang.

Timbalan Perdana Menteri berkata, penggunaan dinar emas dan dirham perak boleh menjadi pendekatan alternatif untuk merancang pengurusan kekayaan.

“Tidak seperti mata wang konvensional yang berdepan dengan inflasi berterusan, nilai emas adalah stabil dan ia merupakan kaedah berkesan untuk melindungi kekayaan daripada inflasi dan krisis kewangan atau mata wang,’’ ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis sambutan kejayaan penyenaraian syarikat Malaysia, IGDX Holdings Ltd. di Bursa Saham Australia pada 9 Februari lalu. ~end
.....

Pemimpin-pemimpin Umno tahu nilai yang ada pada Dinar Emas dan Perak ini. Malah mereka pun tahu wang kertas yang dipolopori sistem kapitalis tidak ada nilainya dan terdedah kepada spekulasi kerana amalan riba yang dipertahankan.

Biasalah bro, bila duduk dalam umno mereka menjadi terlalu bodoh dan menyombong bila melihat inisiatif yang dibuat oleh negeri-negeri jajahan pembangkang. Apa perlu buat? Takkan nak sekeh kepala menteri itu.. Kalau nak sekeh pun siapa yang nak mula dulu... kah..kah..kah..

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog