Jumaat, November 25, 2011

Al-Malikul Sembab Dah Merapu Jual Minyak?

 Gambar: Sebuah motorsikal berkuasa tinggi Zul Kulim Kambing ada disitu...

Al malikul sembab dari Johor kata....

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas kerajaan Pas Kedah kerana lebih mementingkan hasil ekonomi berbanding pembangunan syiar Islam apabila mahu merobohkan Madrasah Salihiah di Jalan Kanchut, Alor Setar.

Beliau menegaskan, rakyat mempersoalkan rancangan pembinaan itu kerana ia amat bertentangan dengan apa yang selalu dilaung-laungkan oleh Pas untuk memperjuangkan Islam dan umatnya.

“Apa yang biasa dikatakan mereka (Pas) ialah berjuang untuk Islam dan masyarakat Islam sedangkan institusi dan simbol yang kita bangunkan untuk bela masyarakat Islam terabai, tidak dihormati, apatah lagi kalau ia dirobohkan, maka ini menghapuskan sejarah 100 tahun yang sudah lama tertubuh,” katanya.

Kata Mat Kering Bakaq Bata. Original Kedah...

Ada beberapa fakta tak betul yang dimainkan oleh pihak tertentu yang kononnya memperjuangkan surau, walhal surau pun depa jarang pijak. Pijak masjid pun mungkin setahun dua kali, raja posa dan raya haji.

1. Kononnya surau kat shopping complex tu adalah 'ganti wakaf'. Sebenarnya ia bukan ganti harta wakaf. Ganti wakaf diserahkan kepada MAIK RM1.48 juta, pi cari tanah wakaf baru dan buat binaan baru untuk manfaat orang Islam.

2. Kononnya surau dibuat pemaju dalam shopping complex, tak bebas jemaah nak buat aktiviti. Itupun tak betul, surau terletak tingkat bawah cuma attach dengan shopping complex. Ada syiar surau, ada kubah, boleh masuk dari luar. 24 jam boleh guna walaupun shopping complex tu tutup. Puak hak buat demo hari tu boleh buat aktiviti masa mana pun.. jangan dok lepak kat kedai kopi, karaoke atau kedai ekog saja.

3. Kononnya surau tu ada nilai sejarah berusia 100 tahun. Ni lagi bohong besar. Surau yang bernilai 100 tahun di atas tapak tu sudah diroboh tahun 2007 masa zaman BN. Masa depa roboh tu awat puak yang hari ni dok bantah senyap sepi tak kata apa pun? Bangunan yang ada tu baru dibina 2007.

4. Kononnya seluruh bangunan yang berusia 4 tahun itu adalah surau. Tak betul jugak, hanya satu ruang diguna untuk surau macam surau yang terdapat di mana-mana bangunan lain jugak. Tidak ada kampung orang Islam di keliling kelalang surau tu. Hanya ada beberapa rumah dan mereka lebih selesa berjemaah di Masjid Zahir. Jemaah hanya beberapa orang di surau waktu Zohor dan Asar. Waktu lain, pagar pun berkunci sebab bangunan tu disewa oleh Takaful Ikhlas. Bangunan tu lebih berfungsi sebagai pejabat Takaful Ikhlas dari sebuah madrasah.

Nota:

Woooiittt... Almalikul sembab... Ajarlah anak dara hang dulu menutup aurat dan jadikan dia ustazah yang taat setia pada perintah Alllah. Bukannya jadi penyanyi melalak dan terdedah aurat disana sini.... Pastu barulah hang balun PAS sepuas-puasnya...


3 comments:

Panglima Muda berkata...

salam, udah udah lah tu... kesian dia

Tanpa Nama berkata...

Bila pembangkang semakin kuat. Umno dah mula rasa takut hilang kuasa. Mampus. Mampus umno mampus.

Pakcu Rantau Panjang berkata...

Bukan persoalan pembangkang kuat atau Umno lemah. Tapak surau yang ditukar ganti dengan surau baru oklah...

Apakah tapak yang sama diguna pakai untuk tujuan sama ??. Kalau kurang ahli makmunnya bukan sebab untuk diruntuhkan. Jalankan aktiviti kan kita nak kearah Islam....

Untuk meruntuh surau dengan tujuan komersial itulah sesuatu yang menyebabkan orang mengata kita..Jangan melihat kepada orang yang berkata lihatlah apa yang dikata ....semoga kita mendapat pengajaran.....walahualam

Post Haru Biru

Arkib Blog