Isnin, November 14, 2011

Penyangak Beri Jaminan? Sangat Hebat...


MInsider | Kerajaan pusat memberi jaminan peneroka Felda tidak akan kehilangan tanah, “walah segenggam” dan semua insentif seperti pembayaran dividen, bonus dan duit raya yang diterima ketika ini selepas Felda Global Venture Holding (FGVH) disenaraikan di Bursa Malaysia tahun depan. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, peneroka tidak perlu bimbang mengenai perkara itu kerana kerajaan sentiasa melindungi kepentingan peneroka.

Minggu lalu, pertubuhan bukan kerajaan peneroka Felda berkata pihaknya telah memutuskan untuk memfailkan injunksi bagi menghalang perjanjian pajakan antara Felda Holdings dan Felda Global Ventures, yang dilapor akan berkuat kuasa 1 Januari depan, tetapi ia menunggu keputusan tribunal koperasi yang akan mendengar tuntutan difailkan oleh Gerakan Kebangkitan Peneroka Felda Kebangsaan (Bangkit).

Penyenaraian Felda Global Ventures Holding dijangka dilakukan pertengahan tahun depan. Langkah itu yang bertujuan untuk mendapatkan dana bagi syarikat menjadi konglomerat global, diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semasa membentangkan Bajet 2012 di Parlimen awal bulan lalu.

“Kami sudah pun membuat aduan kepada Suruhanjaya Koperasi Malaysia, bulan lalu. Selain kami, ada juga beberapa pihak lain yang turut membuat aduan mengenai kedudukan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang baru kepada suruhanjaya,” kata Mazlan


 Langkah Bawa FELDA Ke Bursa Mirip Gali Kubur Peneroka

MInsider | Bekas naib presiden kanan Felcra Datuk Ramleli Buyong menyifatkan penyenaraian Felda Global Ventures Sdn Bhd di Bursa Malaysia sebagai “projek gali kubur peneroka.”

Ini kerana menurut Ramleli, pasaran saham tidak menentu dan keadaan akan berubah sekiranya harga jatuh.

Bercakap pada sidang meja bulat anjuran Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Ramleli berkata perkara sama berlaku ke atas Felcra selepas ia disenaraikan.

“Saya teringat gerakan dalam Felcra ketika itu Hamzah Zainuddin (pengerusi Felcra), saya dan kumpulan saya menentang keras cadangan itu.

“Penyenaraian adalah jahat, ada motif yang jahat... menggali kubur peneroka. Ia ada tujuan tertentu, dalam penyenaraian biasanya orang kata untuk cari modal tapi sebenarnya nak tampung biawak hidup yang ada. Sama macam semasa Felcra hendak disenaraikan, ini projek gali kubur peneroka,”
katanya.

Sementara itu dua panel sidang meja bulat iaitu bekas pegawai Bank Negara Dr Rosli Yaakob dan bekas penolong kanan pengarah Kastam Malaysia Razman Ramli menyifatkan penyenaraian itu boleh menyebabkan warga peneroka kehilangan aset dan insentif yang dimiliki selama ini.

Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah...

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog