Selasa, November 15, 2011

Felda Global Venture Holding: 360,000 Hektar Tanah Bakal Hangus?

Perlu ingat... Penyangak Takkan Tebus Balik Tanah Bila Berniaga?. Penyangak hanya tahu untung-untung dan untung. Lihat Tanah Rizab melayu yang di kaut penyangak umno tidak pernah diganti balik. Kalau ganti namanya rugi berniaga... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah... Kah...

HDaily | Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mencabar Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan membuktikan dakwaannya bahawa penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia tidak akan menjejaskan aset peneroka Felda.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, pihaknya mempunyai bukti bahawa penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah akan dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

"Saya mencabar beliau (Ahmad Maslan) sebagai menteri yang bertanggungjawab, tolong nafikan sebab kita ada bukti bahawa antara aset yang dikorbankan ialah tanah Felda Plantation seluas 360,000 hektar," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Membidas kenyataan Ahmad bahawa "kerajaan tidak akan menyentuh walau segenggam pun tanah peneroka", Mazlan berkata, jika benar jaminan tersebut, kerajaan tidak perlu mencagarkan tanah Felda Plantation yang dibangunkan menggunakan modal daripada peneroka sendiri.

"Kalau kata tidak terjejas, kenapa tanah Felda Plantation ini yang modal pembangunan untuk membangunkan tanah datang daripada peneroka tiba-tiba ingin dipajakkan kepada FGVH?

"Bayangkan pendapatan daripada tanah ini tidak kurang daripada RM2,000 juta setahun tiba-tiba nilai pajakan hanya RM251 juta, ertinya Felda kehilangan lebih kurang 80 peratus daripada pendapatan sebenar daripada tanah ini," jelas beliau yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Selain itu, Mazlan turut mempertikai keputusan untuk mencagarkan tanah itu sedangkan beberapa negeri tidak memberikan hak kepada kerajaan Persekutuan.

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

Inilah akibatnya bila orang melayu suka sangat dgn lambang dacing, dah tahu semua orang melayu dalam umno bn adalah penyagak dan penyamun dan penghianat bangsa dan negara masih sokong mereka lagi. Maka akibatnya yang jadi mangsa adalah orang melayu yang bodoh bangang itu sendiri serba serbi tergadai olih umno bn penyagak.

Zack berkata...

Lambang dacing tu kan nampak adil sama rata. 50 50. win win. Elok dah tu.

Yang tak elok dan buruk kelaku menteri yang bawa dacing tu yang pentingkan kroni win. rasuah win. harta dunia win. hehehe. Bujet dah tentu win masuk poket dulu..

MeMohamad berkata...

Habis la tanah kampungku kena rembat.......... balik raya kat bandar la tahun depan gamaknya.......

Post Haru Biru

Arkib Blog