Selasa, Disember 13, 2011

Bagaimana KWSP Menguruskan Wang Anda?...

Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan beberapa pinjaman diluluskan KWSP kepada syarikat tertentu (GLC Kerajaan Penyangak) adalah MERAGUKAN...

MERAGUKAN... bila diberi pinjam kepada penyangak kerajaan...

MERAGUKAN... bila pinjaman itu diluluskan dengan butiran yang tidak lengkap diantara sesama penyangak...

MERAGUKAN... bila berniaga dengan penyangak tetapi tidak dapat untung...

MERAGUKAN... bila pinjaman itu boleh dilanjutkan tempoh bayaran balik dengan interest yang rendah kepada penyangak kerajaan...

AMAT MERAGUKAN... Wang terkumpul yang banyak itu tidak mampu memberi pulangan Dividen melebihi 15% kepada penyimpan...

PALING AMAT MERAGUKAN... Jumlah wang terkumpul penyimpan akan dipotong (Ketika tempoh matang) oleh Lembaga Hasil mengikut peratus yang ditentukan LHDN jika penyimpan tidak pernah declare atau bayar cukai pendapatan tahunan kepada kerajaan Penyangak.

... Kurang Bijak Memilih Pelabur Dan Mencari Sumber Pendapatan Punca Kerajaan Penyangak buat pinjaman kek KWSP. Berniaga sesama kroni tak boleh mark-up lebih.... Win-win maaa....

Utuseks Meloya... Malaysia akan terdedah kepada lebih banyak risiko yang sukar dijangkakan sekiranya membuat pinjaman daripada negara asing.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, berikutan itu adalah lebih baik kerajaan membuat pinjaman daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Tegasnya, rakyat tidak perlu khuatir dengan pinjaman yang dikeluarkan KWSP kepada kerajaan kerana pembayaran semula adalah terjamin.

''KWSP kini mempunyai dana sebanyak RM400 bilion dan dengan duit yang banyak KWSP juga mempunyai masalah untuk mencari pelaburan terutama dalam situasi tidak menentu ini. Jadi, apa salahnya KWSP memberi pinjaman kepada kerajaan,'' katanya dalam sesi soal jawab Forum Pelaburan 2011 anjuran MIDF Investment Bank Bhd.

Beliau menjelaskan, kerajaan akan berhadapan dengan kadar faedah yang tinggi dan kenaikan mata wang asing jika membuat pinjaman negara luar.


''Memang lebih mudah kalau kerajaan membuat pinjaman daripada KWSP, mata wang sama, kadar faedah lebih rendah, selain tempoh pinjaman lebih lama, 40 tahun,'' tambah beliau.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog