Khamis, Januari 05, 2012

Bawah Umno, Perompak Dinaikkan Pangkat



SEREMBAN: “Tolong diri kita, tolong selamatkan negara. Umno harus ditumbangkan jika rakyat ingin berkongsi kekayaan negara.

“Kekayaan negara banyak tetapi hanya dimonopoli oleh orang-orang tertentu”, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di ceramah Kempen Bebaskan Anwar 901 di perkarangan Pejabat PKR Negeri Sembilan di sini malam tadi.

Anwar memberikan contoh bagaimana sesuatu industri seperti gula, penjana kuasa elektrik persendirian (IPP), perhotelan, syarikat televisyen kabel hanya diberikan kepada tokoh korporat yang sama seolah-olah seperti tidak ada lagi Melayu, Cina dan India yang mampu mengendalikan perniagaan tersebut.

Ahli Parlimen Permatang Pauh juga mengutarakan beberapa contoh bagaimana kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) zalim kepada rakyat tetapi mesra kepada kroni.

Ujar beliau, “dengan rakyat biasa kau (kerajaan) bukan main garang. Oh! Tak boleh buat itu!, Oh! tak boleh buat ini!

“Tetapi apabila tokoh korporat kroni datang berjumpa kerajaan dengan tuntutan seperti kenaikan tarif elektrik atau harga gula, bagi begitu sahaja. Langsung tidak memikirkan beban pada rakyat.

Beliau menyoal, “tahap kemiskinan orang Melayu dan penindasan ke atas orang Melayu siapa punca, dia?

“Siapa lagi kalau bukan Umno? Siapa Perdana Menteri Malaysia? Siapa Timbalan Perdana Menteri? Siapa Menteri Kewangan? Siapa Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani?

Menteri Umno

“Siapa lagi kalau bukan Menteri Umno yang berbangsa Melayu juga,” kata Anwar dan disambut dengan sorakan gamat lebih 2,000 orang awam yang membanjiri kawasan tersebut.

Anwar seterusnya menceritakan pengalaman beliau ketika di penjara dulu (1998) bagaimana seorang lelaki yang mencuri sehelai seluar jeans dijatuhkan hukuman enam bulan penjara.

“Tetapi ada pemimpin Umno yang didapati bersalah atas tuduhan rasuah membabitkan jutaan ringgit hanya dijatuhkan hukuman 12 bulan.

“Saya tidak memusuhi ahli Umno atau pemimpin bawahan Umno. Tetapi saya menentang pemimpin Umno atasan termasuk menteri yang saban hari mengutuk dan mengaibkan saya dengan fitnah.

“Saya menentang kerana mereka inilah yang ambil duit komisyen, terlibat dengan rasuah, salah guna duit rakyat, salah guna duit Zakat dan bisnes lembu”, jelas Anwar lagi dan hadirin sekali lagi bersorak gamat sebagai tanda sokongan.

Anwar juga memberikan contoh bagaimana pendapatan hasil kayu balak oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah berlipat kali ganda lebih besar berbanding ketika pentadbiran BN.

“Ketika pentadbiran BN dulu hasilnya hanya RM1,000 untuk keluasan seekar. Di bawah kerajaan Pakatan, pendapatan negeri Kedah adalah RM19,000 untuk keluasan seekar. Mana pergi RM18,000 ketika zaman BN dulu?,” tanya Anwar dan penyokong beliau kedengaran menjerit “BN dah sapu”, “Umno sapu”.

Di akhir ceramah Anwar meminta rakyat bangkit dan menolak Umno-BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

“Ini bukan soal saya dipenjarakan atau tidak. Tetapi ini soal keadilan rakyat. Senjata Umno hanyalah dengan memainkan isu perkauman dan memecah belahkan perpaduan di antara kaum.

“Jika dia (Umno) bagi duit, ambil. Bagi baju atau kain, ambil, tapi jangan lupa undi calon Pakatan. Keangkuhan pemerintahan Umno-BN harus ditamatkan.

“Lawan tetap lawan!”, laung Anwar dan dibalas dengan orang ramai dengan kata-kata yang sama.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog