Khamis, Mei 21, 2009

Pakat Pi Sana Muhyiddin Ikut (PPSMI)

Isu bahasa masih hangat diperkatakan dimana-mana. Kata che det ilmu matematik dan sains mesti diajar dalam bahasa inggeris sebab perkataan melayu tak cukup banyak untuk diterjemahkan. Dah tu penterjemah bahasa selalu ambil 'Short Cut' memelayukan bahasa inggeris (English=Inggeris, Science=Sains, Math=Matematik, Geography=Geografi). Mana perginya Ilmu Kira-kira (Hisab), Ilmu Alam dan Bahasa Omputeh. Adakah penterjemah ni kurang fasih dalam bidang masing-masing atau 'ubuntu' untuk mencari idea-idea baharu.

Bahasa melayu memang indah dalam sastera (Bicara, Teruna, Lembayung, Senjakala). Kalau kena ritmanya boleh lentok dan bercurahan air mata. (boleh meneliti lagu-lagu yang dimuatkan dalam cd versi Tangkap Lentok dan Tangkap Nangis). Penghayatan bahasa melayu mampu menikam jiwa. (Bahasa Terindah, Janda Setinggan, Hidup Bersama - A.Samad Said).

Bagi mereka yang suka bahasa melayu pasar yang dicampur dengan loghat, memang mudah untuk berbicara sesama sendiri walaupun bunyinya agak kasar. (woi.. apa habag hang, dok buat apa la ni, kawe dok lagu ni dok cokeng)

Lain pula dengan bahasa istana "Patik Menyembah Derhaka". yang disalah tafsir oleh golongan buta bahasa ibundanya sendiri. Hampeh!! patut pun buat 'derk' je bila rakyat membantah PPSMI.

1 comments:

Gedung Akal berkata...

Tuan
Bahasa Jiwa Bangsa. Itu kata keramat yang lebih keramat dari 'Tak Melayu hilang di dunia' ungkapan oleh Hang Tuah.
Lazimnya orang yang bercakap Inggeris tentulah orang Inggeris. Kalau cakap Jepun tentulah bukan Jakun,Arab atau Denmark -dia Jepaun. Bangsa dikenali apabila membawa bahasanya bersama.
Namun ada juga orang yang dikenali tanpa membawa bersamanya bahasa sendiri, contohnya Madey yang semua orang tahu dia tu mamak yang lebih seronok bercakap Inggeris. Makanya Madey itu bukan lagi Mamak dan orang tak percaya pula kalau dia mengaku sebagai English Man. Dalam hal ini orang itu tidak ada dalam dirinya apa-apa jiwa pun sama ada mamak, keling atau English Man. Orang sebegini tidak ada jiwa sebenarnya dan apa yang lebih malang beliau gunakan kedudukannya untuk meruntun keluar sisa-sisa jiwa orang lain. Malang sekali bangsa itu yang begitu mudah ditarik jiwanya oleh seorang manusia yang tidak berjiwa!

Post Haru Biru

Arkib Blog