Isnin, Jun 22, 2009

> AIYAKKK... KERING KONTANG

Teknologi maya memberi kita ruang kemudahan untuk melihat, mendengar, membaca, menghantar, mencari, membeli dan menempah dengan hanya klik..klik.. aja. Sengaja dimuatkan kat laman maya supaya hari-hari aku boleh tengok. Jika anda menganggap artikel ini tidak bersesuaian atau rasa ia membuang masa, sila abaikan. Walaupun Maybank ada memaklumkan mengenai kegiatan penipuan ini di dalam site mereka, tetapi modus operandi atau bagaimana anda ditipu tiada diterangkan didalamnya. Setiap hari kotak email kita menerima banyak email spam. Dan penipuan yang paling popular sekarang ialah kononnya dari “Maybank” yang meminta anda menukar password dengan pelbagai alasan. Harus lebih berhati-hati dan dalam website Maybank sendiri ada memberi amaran kepada pelanggan mereka akan ‘pishing scams’.

Gunakan alamat yang berdaftar di malaysia http://www.maybank2u.com.my/


Contoh Scams:



Harus dibuat:

- Jika anda tiada akaun online Maybank2U, baik anda ke ATM sekarang & daftar walaupun anda tidak menggunakan’nya. Ada kemungkinan orang lain (orang dalam.. mungkin) yang akan daftarkan bagi pihak anda tanpa pengetahuan.

- Segala transaksi melalui Maybank2U akan menjalani satu proses pengesahan kod yang di’hantar ke telefon bimbit empunya akaun. Jika anda daftar Maybank2U, segala transaksi akan anda ketahui.

- Maybank2U walaupun sebuah kemudahan online, ia tidak pernah di’hubungkan dengan e-mail empunya akaun. Anda ada hak untuk tidak memberi e-mail kepada pihak bank jika di’minta. Nyatakan anda lebih senang di’hubungi menerusi telefon jika apa-apa hal.

- Tidak ada sesiapa dari Maybank yang boleh memberikan arahan kepada anda untuk memasukkan username & password dengan menghubungi anda melalui e-mail atau telefon. Anda akan di’panggil ke cawangan Maybank berdekatan jika ada apa-apa masalah berkaitan akaun.

- Anda boleh login akaun Maybank2u di alamat www.maybank2u.com.my sahaja. Lain-lain daripada itu, jangan percaya atau anda sedang sukarela menyerahkan duit kepada penjenayah internet.

- Hubungi 1-300-88-6688 jika anda rasa was-was dengan kesahihan e-mail yang anda terima berkaitan Maybank.

Lain-lain bank:
Page sebenar yang ada simbol mangga


Page Scam (melalui alamat lain)


(Moral: Patutpun kat dalam kabinet dapur dia ada banyak tin milo dan biskut bersusun.. ingatkan ada isi lagi.. bila buka rupa-rupanya penuh dengan RM50 dan syiling...)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog