Jumaat, Jun 12, 2009

> BURUNG BEBAS

Semalam lepak kat pot memang tak dak apa yang panas. Budak-budak tak ramai ada sorang dua ja. Aku pun ambil keputusan balik awal sambil menggalas barang yang unik sangat. Dah lama tak pegang menatang ni.. masa dulu pun aku pinjam gak menatang ni pada tuan yang sama. Nak sambaq sebuah... hanya kerja kampung ja... tak pa hang pakai dulu... aku ada satu lagi dok sandaq kat bilik, kata dia. Ada juga yang baik hati kat aku. alhamdullillah.

Sampai ja kat rumah, dengan pantas aku setup apa yang ada. Kemudian... GREENGGG.... aduhhh... masih lunak lagi bunyi dia, macam dulu gak. Dan malam tu aku melayan dengan penuh perasaan bersama gitar karan berjenama 'Fender Stratocaster' yang aku pinjam....

If I leave here tomorrow
Would you still remember me
For I must be traveling on now
'Cause there's too many places I've got to see

But if I stayed here with you,GIRL
Things just couldn't be the same
'Cause I'm as free as a bird now
And this bird you cannot change
............ Tablature>>>
............ mp3>>>
Ihsan: LYNYRD SKYNYRD - FREEBIRD

Otak yang di pengaruhi oleh Muzik
Muzik dapat merawat mental dan juga emosi. Anda harus lebih tahu daripada mereka yang irama muzik sangat berpengaruh menumbuhkan emosi apatah lagi keadaan mental. Muzik tentu sahaja dapat menjadi terapi kejiwaan.

Pro dan Kontra
Muzik menjana kelenjar pineal mengeluarkan hormon melatonin. Inilah jenis hormon yang berfungsi untuk menenangkan manusia. Muzik seumpama rock yang iramanya berfrekuensi lebih dari 12 hz akan hanya mendorong pendengar menjadi agresif, radang, baran dan merosakkan kesihatan dengan melajukan detak jantung. Sedang irama ney misalnya (sejenis serunai orang sufi: sila baca novel Advencer Si Peniup Ney) itu frekuensinya seputar 8 ke 10 hz, justeru temponya yang tidak pantas menjadikan fikiran tenang dan memberi santai di jiwa. Tidak hairan juga kalau irama yang berfrekuensi 4 hingga 8 hz, itu membuatkan orang lagi cepat tidur.

Imbasan
Dahulu terdapat pasukan muzik di rumah sakit Sultan Beyazid kedua di Edirne wilayah Turki Othmaniyyah. Bukankah mereka menggunakan haruman dan irama sufi sebagai terapi rawatan untuk pesakit. Anda yang belum pernah mendengar hal ini tentu sekali kini menjadi lebih berpengetahuan bahawa Islam menawarkan muzik lebih daripada untuk keseronokan. Lama sebelum perang Akkerman, dalam tahun-tahun 1480an ketika bangsa-bangsa barat masih jahil dan belum mengenal gitar apatah lagi organ atau sains dan seni muzik, Sultan Beyazid II telah menubuhkan sebuah kompleks kesihatan di Edirne, menggunakan bunyian air, muzik dan wangian daripada bunga-bungaan untuk merawat orang-orang yang tidak sihat.

(Moral: Sebaik-baik rawatan untuk ketenangan jiwa adalah dengan membaca dan menghayati Al-Quran)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog