Rabu, Jun 24, 2009

> DOK TAKUK TU JA

Pi mai pi mai.. dok takuk tu jugak... Macamanalah hang nak maju kedepan. Apa nak buat rezeki tak dak... Hampehhh... senangnya alasan dia. Kalau camni memang patut pun hang dok paras tu ja. Cuba la usaha dan ikhtiar sikit macamana nak majukan diri hang yang terumbang ambing ni... Eleh..kebajikan masyarakat kan ada... Ceh... menjawab lagi... memang banyak alasan jika sifat malas dah tertanam dalam jiwa seseorang. Hari ni aku selitkan sikit tip-top bagaimana nak improve diri... dari tak tahu baca dah boleh menulis dan mengarang cerita... macamtulah kisahnya..

Improve-kah anda:

Cari role model yang berjaya: Buat research tentang role model yang telah berjaya. Dari situ anda akan tahu apa yang anda perlukan untuk setanding dengannya.

Bina keyakinan diri untuk maju: Sentiasa manilaikan diri anda adalah lebih baik dari sebelumnya.

Sukarela untuk bekerja: Tawarkan diri anda untuk membantu dalam apa-apa program yang di anjurkan oleh role model anda. Dari situ anda boleh menilai dan melihat karismanya sebagai seorang yang berjaya.

Bercinta dengan ilmu: Rajin-rajinlah mengkaji dan mencari apa yang diperlukan bagi memudahkan anda membuat tafsiran dan kesimpulan dengan tepat.

Belajar dari kesilapan: Sentiasa ambil ikhtibar dari kesilapan lalu supaya dapat meningkatkan pengalaman.

Mahir diri: Penuhkan kemahiran bidang anda dengan minat dan sentiasa mahu belajar.

Sertai program latihan: Kalau syarikat ada menaja mana-mana program, jangan lepaskan peluang ini untuk menyertainya kerana mampu melonjakkan anda ke tahap lebih profesional.

Fokus: Bagi anda yang ada kemahiran hendaklah memberitahu majikan supaya diletakkan di posisi yang bersesuaian dengan anda. Takkan buat account disuruh jadi tea lady... nak kena boss ni.

(Moral: Kata Azizi Ali kalau nak cepat naik atau kaya sentiasa berfikir bagaimana nak... EXPAND.. apa yang di expandkan aku pun tak tahu... nak tambah tayar ketiga motor garang aku... buat kena gelak ja ngan anak dara jiran sebelah rumah... Kah...koh...keh...)

1 comments:

Pyanhabib berkata...

selamat hari rabu. tumpang lalu.

Post Haru Biru

Arkib Blog