Jumaat, Julai 17, 2009

LAGI KENAIKKAN MENGGEGARKAN

106 hari pemberian Najib kepada rakyat dengan kenaikkan berterusan akan membebankan mereka yang berpendapatan rendah di bandar.

Elektrik
Kertas kerja mengenai kenaikan tarif elektrik akan dibentangkan pada mesyuarat Kabinet Rabu depan dan jika diluluskan ia dijangka akan dikuat kuasa mulai bulan depan, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui. Beliau berkata, kenaikan tersebut yang melibatkan keseluruhan pengguna elektrik dalam negara termasuk pihak komersial dan pengguna biasa, telah mendapat kelulusan daripada Majlis Ekonomi Negara.

"Kenaikan tersebut tidak dapat dielakkan kerana ia didorong oleh harga bahan api dan gas di pasaran antarabangsa yang menyebabkan kenaikan kos penyelenggaraan. Kalau kita tidak naikkan, pihak kerajaan atau Tenaga Nasional Berhad kena buat subsidi sebab ada pihak yang terpaksa membayarnya (kenaikan kos)."
- Datuk Peter Chin Fah Kui, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air

Pengangkutan Awam
Tambang untuk pengangkutan awam bagi bas ekspres, bas berhenti-henti, bas sekolah, teksi dan kereta sewa di seluruh negara dinaikkan berkuatkuasa 1 Ogos. Dan jangan terkejut jika harga minyak pula dinaikkan pada pertengahan september nanti.

2 comments:

Wanie Boahari berkata...

semua nyer nk naek..pening la cm nie..sian la masykt kalo mcm nie...

Tanpa Nama berkata...

takkan naik lagi. yang mana gaji solid molid memang tidak menjadi hal dengan kenaikan ini.

Post Haru Biru

Arkib Blog