Rabu, Ogos 05, 2009

Keuntungan Lumayan Buat Peniaga Yang Buka Kedai?

"Jika polis dan KDN benarkan kita berhimpun secara AMAN, pasti Kuala Lumpur tidak lumpuh 1 Ogos lalu dan tidak timbul suasana kecoh atau peniaga rugi. Sehingga kini, tidak kedengaran ada laporan rompakan, ceroboh, mencuri atau barangan dirampas daripada peniaga pada hari himpunan itu. Yang ada ialah peniaga rugi kerana polis mengarahkan perniagaan kedai-kedai ditutup. Selain itu orang ramai, pengguna dan pelanggan bertempiaran lari bukan suka-suka tetapi ditembak gas pemedih mata dan diasak ganas polis, jadi sebarang kerugian sila tuntut kepada polis dan KDN. Ada peniaga mendapat keuntungan lumayan, kerana jumlah peserta yang berhimpun amat ramai sekaligus menjadi pengguna dan pembeli pada hari tersebut. Angkanya juga dicurigai. Jika sebuah pasaraya kerugian RM300,000 selama 2 jam, berapakah untung yang diperolehi jika ianya beroperasi selama 12 jam, tentunya RM 1.8 juta...jadi LHDN sila siasat jumlah ini. Jika benar tuntut kepada pihak polis dan KDN."
-Dr Hatta Ramli, Bendahari PAS Pusat

"Tuduhan bahawa penganjur GMI dan semua yang terlibat di dalam perhimpunan pada hari Sabtu lalu telah mengakibatkan kerugian yang kononnya beratus-ratus juta ringgit bagi kita adalah satu perkara yang melucukan. Jumlah itu memang dibesar-besarkan. Perkara pokok yang ingin ditegaskan ialah mana-mana pihak boleh nampak dengan jelas kalau BN mengarahkan polis untuk membenarkan perhimpunan itu berlaku, satu perhimpunan yang besar boleh berlaku, dan puluhan ribu peserta tentunya telah menyumbang kepada perniagaan yang ada di situ."
-Sivarasa Rasiah, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat

(Moral: Pemuda Umno wilayah cuba menjadi ayam jantan bertaji tumpul untuk mewakili para peniaga membuat tuntutan kepada pihak penganjur yang akan menjejaskan imej GMI, NGO dan Pakatan Rakyat yang menentang akta zalim ISA itu. Mengapa polis tidak membuat tangkapan awal untuk mencegah demonstrasi itu diadakan, sedangkan ada laporan yang telah dibuat berhubung perkara itu. Pemuda Umno wilayah perlu mengetahui bahawa KDN dan polis yang mengarahkan premis-premis perniagaan ditutup, di samping mencetuskan suasana huru-hara dengan tangkapan rambang serta tindakan ganas dalam menyuraikan perhimpunan AMAN ISA tersebut)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog