Khamis, Ogos 06, 2009

Pemimpin PR Jangan Terlalu EMO, Rakyat Akan Menilai

Pakatan Rakyat perlu mengambil langkah yang serius bagi mendisplinkan pemimpin parti komponen yang lain yang terdiri dari PAS, KeADILan dan DAP. Setiap isu perlu diselesaikan di meja rundingan dan bukannya menghentam sesama sendiri mengikut emosi. Sebarang tindakan dan kenyataan tidak melampaui batas sehingga menjejaskan imej baik yang ada di mata rakyat, sekaligus mencalarkan dan memberi kesempatan kepada musuh untuk merosakkan hubungan baik yang sedia ada. Dengan sikap begini mampu memberi ruang kepada umnobn bagi membolosi dan memecahkan Pakatan Rakyat.

"Pengajaran di sini ialah, pemimpin Pakatan Rakyat tidak boleh melihat kepentingan sebelah pihak sahaja dengan mengabaikan yang lain kerana kita hidup berbilang bangsa dan undi kita juga datangnya daripada orang Islam dan bukan Islam. Justeru, sebarang ketidakpuasan hati, berbincang dengan baik dan bukannya bercakap di luar, sehingga memberi gambaran yang buruk dan salah kepada Pakatan Rakyat. Jangan emosi dan terburu-buru dalam bertindak hingga mencetuskan rasa kurang senang pihak lain. Berhati-hati keluar kenyataan. Ada saluran perbincangan baik di dalam parti mahupun kerajaan negeri."
-Dato' Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS

(Moral: Kepada pemimpin parti Pakatan Rakyat yang terlalu emosi haruslah muhasabah diri bagi memantapkan pemikiran yang jelas dan mampu memberi kekuatan kepada parti. Jikalau tidak mampu berbuat demikian haruslah meletakkan jawatan. Perlu ingat anda berada tahap tersebut kerana rakyat yang membuat pilihan. Hasan al-Bashri berkata, "Seorang mukmin itu pemimpin bagi dirinya sendiri. Ia muhasabah dirinya kerana Allah. Sesungguhnya hisab pada hari kiamat nanti akan ringan bagi mereka yang telah mengadakannya di dunia. Dan sebaliknya hisab akan berat bagi kaum yang menempuh urusan ini tanpa pernah muhasabah.". Setiap permasalahan ada penyelesaiannya. Bekerjalah kerana Allah dan bukan mengikut nafsu. Ada satu masalah macamana nak hasilkan benih getah yang boleh mengeluarkan susu emas?)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog