Khamis, September 03, 2009

Royalti Minyak, Kerajaan Pusat Perkosa Keuntungan Khazanah Negeri

KUALA TERENGGANU – Penyerahan kembali wang royalti petroleum kepangkuan negeri Terengganu sebagaimana di hebohkan sebelum ini adalah satu retorik dan merupakan publisiti politik Umno dan Barisan Nasional (BN). Sehingga kini, kerajaan Terengganu masih belum menerima wang tersebut, sebagaimana didedahkan oleh Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said dalam Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu baru-baru ini. Malah, dalam rundingan dengan kerajaan pusat, ada kecenderungan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Pusat tidak mahu mengembalikan bayaran wang royalti sepenuhnya kepada kerajaan negeri Terengganu lapor Buletin Online.

"Kita (PAS) mahu memberikan penekanan supaya kembalikan semula royalti sepenuhnya pada bulan sembilan (September) ini. Yang kedua, pastikan jumlah RM8 bilion yang telah digunakan kerajaan Pusat dapat balik, pasal sekarang ada kecenderungan kerajaan Pusat nak potong itu, nak potong ini, macam-macam nak potong, tidak mahu bayar sepenuhnya. Kita akan mendesak, kerana itu hak negeri, kita ada maruah dan kita ada harga diri dan pengkhianatan itu dilakukan sewaktu kita (PAS) memerintah. Orang lain guna duit kita untuk belanja, benda-benda bukan untuk manfaat rakyat negeri. Tambah pula hok (yang) dia bagi (beri) kat negeri itu pun, buat benda-benda yang rakyat tak dapat faedah secara langsung, sehinggakan sana runtuh, sini bocor. Atas nama (Ahli) Parlimen saya akan teruskan membawa (isu ini) ke parlimen kerana (kalau hendak diharapkan) anggota parlimen Barisan Nasional (dari Terengganu), mereka tidak (pernah) sebut pun hal royalti, pasal mereka tahu ini pengkhianatan mereka daripada awal lagi."
-Mohd Abdul Wahid Endut, Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu

(Moral: Nampaknya umno mahukan Terengganu kerana kekayaan khazanah buminya untuk kepentingan kerajaan pusat semata-mata sehingga sanggup buat tak kisah tentang pembayaran royalti minyak sehingga kini. Apakah habuan untuk rakyat terengganu jika wang royalti ini digunakan untuk kepentingan sebelah pihak. Kah..Koh..Keh.. hari-hari makan keropok lekor sambil berendam didalam kolam bocor dan memerhatikan keindahan keruntuhan stadium. Apa umno nak bagi royalti minyak kepada kerajaan negeri Kelantan? Hanya angan-angan sahaja jika menyuruh pencuri menghadiahkan emas)

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

eh eh..gendut2.. tak habis2 nak sebarkan fitnah. tobat la cepat2 sebelum mampos

Post Haru Biru

Arkib Blog