Ahad, Oktober 11, 2009

Jihad Fisabilillah, Tan Sri Muhyiddin Masih Jahil

Kejahilan timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semakin terserlah apabila menganggap istilah 'Jihad' semata-mata untuk berperang. Menurut Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan, jihad fisabillilah dalam sistem SMS yang dihantarnya tidak bermaksud untuk berperang sebagaimana yang didakwa oleh Muhyiddin.

"Jika dalam SMS itu saya menyebut 'Jihadul kital' barulah ia bermaksud berperang, tetapi saya menyebut 'Jihad fisabilillah' iaitu jihad di jalan Allah. Jadi apabila Muhyiddin anggap itu perang, dia menunjukkan kejahilannya. Jangan sebab dengan kejahilannya, maka hendak ajak seluruh rakyat yang jahil sepertinya yang tidak memahami apa itu Jihad. Kenyataan Muhyiddin itu merupakan satu dakwaan yang jahat iaitu menyatakan saya melancarkan jihad fisabilillah untuk melakukan kekacauan."
-Nasrudin Hassan, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat

SMS itu berbunyi: "Keadaan semakin kritikal. Ramai ahli kita dipukul dan terbaru malam ini Markas Pemuda PAS Pusat di Bagan Pinang diceroboh dan petugas dihalau keluar. Demi Allah dengan nama jihad fisabilillah saya sebagai ketua mengerahkan pemuda PAS turun ke Bagan Pinang."

Ustaz Nasruddin menjelaskan, Islam mempunyai banyak makna 'Jihad' antaranya jihad ilmu (Jihadul ilmi) dan jihad harta (Jihadul mal) dan sebagainya. Oleh itu jihad fisabilillah yang dimaksudkan adalah perjuangan di atas nama agama sebagaimana perjuangan PAS. Ini juga sebagai motivasi untuk anggota parti yang memperjuangkan Islam turun kerana perjuangan mereka merupakan satu ibadah.

(Moral: Ceh.. timbalan perdana menteri ku.. Perkatan simple ni pun susah nak paham. Jahil bebenor. Camana nak menegakkan sebuah Negara Islam kalau begini pemikiran menteri-menteri ku)

1 comments:

Unknown berkata...

salam sahabatku
good posting...dhana mensuport dalam fisabillah cuma dhana ga paham fisabilillah dalam arti sebenarnya masih ada saja yang menyimpang,he..he..good luck for U

Post Haru Biru

Arkib Blog