Khamis, November 19, 2009

Wang Ihsan Atau Wang Belas Kasihan

Umum tahu perjanjian telah dibuat antara Petronas dengan negeri-negeri yang ada minyak seperti Sarawak, Sabah, Terengganu dan Kelantan. Mengapa Sabah dan Sarawak memperolehi royalti dari kerajaan Pusat manakala Terengganu pula dapat royalti hanya semasa Umnobn memerintah. Bila PAS memerintah umnobn kata Terengganu tak layak terima royalti, hanya layak terima wang ihsan.

Sekarang kena kat batang hidung rakyat kelantan tak dapat royalti hanya akan dapat wang belas kasihan dari kerajaan Najib. Untuk apa perjanjian yang ditandatangani dengan Petronas ketika dahulu kalau beginilah sikap bermuka-muka kerajaan Najib. Lebih baik tak payah buat perjanjian kalau tidak mahu beri royalti kepada kerajaan Kelantan.

Namun masih ada melayu dungu yang tidak sedar dengan talam dua muka umnobn ini yang asyik menipu melayu sendiri. Umnobn sentiasa buat helah bagi mengiyakan rakyat sebagaimana terjadi di Terengganu. Macam-macam pembangunan di cipta oleh natang Idris Jusuh supaya mendapat populariti. Bangganya Idris Jusuh dengan program Monsoon-Cup nya, Pembinaan Masjid Kristalnya, Stadium dan Kolam renangnya. Rakyat Terengganu golongan bawahan hanya nganga melihat sukan elit kerajaan Umnobn. Akibat wang tersebut tidak diredai dan dihalalkan oleh rakyat Terengganu, maka berlakulah bermacam-macam bala, runtuh sana dan bocor sini.

Bila Najib tukarkan wang belas kasihan dan disalurkan kepada juak-juak umnobn kelantan, maka joli sakan sampai lupa dirilah umnobn kelantan ini untuk menghabiskan wang belas kasihan tersebut. Itu lah matlamat sebenar kerajaan pusat menukarkan wang royalti kepada wang belas kasihan. Jika namanya wang royalti kerajaan Najib harus menyalurkan terus kepada kerajaan Negeri Kelantan.

Mengapa kerajaan Najib tidak berani menukarkan wang royalti di Sabah dan Sarawak dengan wang ihsan? Mengapa kerajaan Najib mendiskriminasi negeri yang diterajui Pakatan Rakyat?... Hangpa pikiaqlah sendiri kah..koh..keh...

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Ko apa tahu..bukan ko keje petronas..jgn fitnah klu xtahu apa2..

Post Haru Biru

Arkib Blog