Rabu, November 18, 2009

Benteras Rasuah Hanya Khabar Indah Najib

Presiden Tranparency International-Malaysia (TI-M), Paul Low memuji kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim yang bersungguh-sungguh mahu membanteras rasuah. Beliau menyatakan pentadbiran terbuka yang diamalkan Selangor dan perkembangan yang berlaku di negeri ini harus menjadi contoh kepada semua tanpa mengira fahaman politik supaya negara bebas dari rasuah.

Dalam sidang media yang sama, TI-M memaklumkan, indeks persepsi rasuah Malaysia yang dipimpin Datuk Seri Najib razak terus menjunam. Kejatuhan paling teruk dalam ranking CPI dan nilai yang diperolehi Malaysia sejak CPI diperkenalkan oleh TI-M pada tahun 1995, di mana Malaysia telah dinilai pada kedudukan ke 23 di kalangan 41 negara yang dinilai. Dalam tahun 2009 Malaysia menduduki tangga ke 56 daripada 180 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) dunia.

(Moral: Pencegahan amalan rasuah haruslah bermula dari pemimpin dengan nilai intergriti yang tinggi untuk membanterasnya. Jika mempunyai pemimpin yang tidak memberikan tauladan yang baik unjtuk diikuti, nescaya golongan muda akan mengikut apa yang pemimpin buat. Seharusnya Ketua SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan harus malu dengan rangking terbaru ini dan perlu meletak jawatan. Bikin malu negara sahaja kerana melepaskan perasuah billion ringgit. Yang besar didepan mata.. yang kecil tet juga dicari...)

1 comments:

budakbalun berkata...

Salam 1Islam! Salam ziarah!
maghi le singgah blog teman?

Post Haru Biru

Arkib Blog