Jumaat, Disember 11, 2009

Hasil Bumi Negara Tip-Top, Mengapa Rakyat Masih Terlingkup

Umnobn masih terlupa pemberian Allah SWT dalam menjaga harta yang di amanah. Grombolan ini juga tidak layak mengurus harta khazanah bumi iaitu petroleum dan kayu balak. Jika mereka bijak menguruskannya nescaya hasil ini sudah cukup untuk rakyat hidup dalam keadaan senang dan berkat.

Rakyat Terengganu bukan ramai sangat, hanya 900,000 orang tetapi menjadi rakyat miskin walaupun hasil pendapatan negeri antara yang tertinggi. Begitu juga halnya dengan Sabah dan Sarawak. Ketiga-tiga negeri ini diantara yang terbesar di Malaysia. Hasilnya bukan sahaja petroleum malahan kayu balak menjadi hasil pendapatan kedua. Tetapi kenapa masih ada yang terpinggir dan melarat?

Sudah lebih 20 tahun negeri-negeri ini memperolehi royalti minyak, tetapi rakyatnya masih takuk tu juga. Hasil balak yang melipah ruah umpama disabah dan sarawak tetapi tidak mampu menambah baik taraf hidup ekonomi, sosial dan pendidikan bagi penduduk pendalaman. Kenapa mereka masih tiada bekalan elektrik dan pasarana Sekolah yang sangat daif malahan bekalan air bersih pun tidak sampai kepada mereka.

Semasa Terengganu di bawah pemerintahan PAS tahun 1999 royalti petroleum di tukar menjadi wang ehsan. Wang royalti sepatutnya di beri kepada kerajaan negeri seperti perjanjian bersama Petronas dan kerajaan pusat telah dicabul oleh mereka ini. Walaupun telah dicatu oleh pengerusi umnobn ketika itu, Si natang Idris Jusuh demi kepentingan politik grombolan umnobn, namun sebahagiannya disalurkan untuk pendidikan pelajar negeri tersebut. Itu sebabnya pendidikan di Terengganu antara yang terbaik semasa PAS memerintah.

Namun itu hanya sementara pendidikan yang terbaik di Terengganu. Lar ni peratusnya semakin menurun setelah grombolan umnobn merampas kembali Terengganu dari tampok pemerintahan PAS. Dengan janji manis mahu mengwujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat dan peberian wang ehsan, Pas tumbang di tangan grombolan umnobn pada 2004. Kah..kah..kah.. natang Idris jusuh tergelak dan di angkat menjadi menteri besar umnobn di Terengganu. Maka bermulalah strategi mereka untuk memperkayakan poket kroni dengan segala macam projek pembangunan dari hasil royalti petroleum dan bukan lagi wang Ihsan. Apa yang terjadi.. lihat sendirilah berapa banyak ketirisan dan keruntuhan!!!.

>>Ketagihan menggunakan sumber PETRONAS>>>

(Moral: Wang ehsan memang dicurah untuk rakyat, tetapi grombolah umnobn mengambil kesempatan tesebut dengan mengugut rakyat supaya tidak menghadiri program kerajaan PAS. Sekiranya mereka ingkar, nama mereka akan dikeluarkan dari senarai penerima wang ehsan kerana grombolan ini sudah memasang mata-mata gelap memerangkap rakyat yang penyokong PAS)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog