Rabu, Disember 02, 2009

Tekanan Grombolan Mahu Meranapkan Seri Kota Darul Naim


Dari Kampung Sungai Santan ke Bunut Susu,
Singgah di Bersia menjamu gulai,
Memang banyak rintangan perjalananku,
Hanya titipan doa supaya selamat sampai.


Pemikir politik pro grombolan menyatakan dengan sinis PAS akan hilang sokongan jika Tok Guru Nik Aziz (TGNA) tidak meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar (MB) Kelantan. Itu kata depa yang mahu menumbangkan kebangkitan PAS. Nak tanya kat pemikir politik ini awat hangpa tak kaji kenapa pencen umnobn akan memilih PAS sebagai parti nombor 2 setelah meninggalkan Barisan Nasional.

Media Penjilat Temolok (MPT) grombolan menjadi peranan membuaikan rentetan isu yang terkeluar dari mulut TGNA kepada pembaca yang statik logik pemikirannya. Sampai ketagih pembaca untuk mengikuti perkembangan terkini putaran MPT ini. Itu namanya strategi media yang mahu melariskan jualan hari semalam, hari ini dan berikutnya.

Menteri-menteri jantan-aw grombolan mula menuding jari kepada TGNA. Masing-masing cuba mengislamkan diri sepenuhnya beserta kyusuk memberi pendapat menyanggah kalimat yang mereka takutkan. Takut apa!!! hangpa kan pencipta rukun negara. Ceh! teringat lak aku masa sekolah rendah bagaimana Cikgu lulusan BTN mengacukan sebilah rotan jika tak lancar baca Rukun Negara. Jika Rukun Islam dan Rukun Iman tu patutlah dirotan kepada sesiapa yang tak menghayatinya.

Menteri-menteri hawa terlupa bertudung sambil mencebik bibir kepada doa TGNA. Takpa tak bertudung dan tak menutup lurah pun boleh berdoa apa! Semua boleh memohon doa. Atas kehendaknya samada permintaan dimakbulkan atau tidak.

Mufti grombolan panas telinga kerana terasa kata dari TGNA. Mula kedengaran sinis pedas membela juak pelupa hadhari. Sepatutnya mereka terdahulu memperbetulkan grombolan kejalan lurus. Ini terbalik kerana TGNA pula bersimpati untuk membetulkan grombolan ini.

Kesemua lepasan Biro Tata Negara (BTN) dok hentam TGNA dengan perkataan kesat, maki hamun yang telah ditanamkan oleh fasilitator mereka. Lantak pi kat depa dah lupa perkataan sopan. Agaknya bala kecil sudah menimpa ke otak lepasan BTN ini.

Tekanan-tekanan ini menjadi umpan grombolan yang mahu TGNA melepaskan jawatannya sebagai MB. Jika grombolan ini berjaya maka mudahlah mereka menyuntik racun kerajaan perpaduan yang diidamkan grombolan ini bagi mengekalkan pemerintahan 50 tahun lagi mungkin?. Satu tolak jatuh, yang dua akan goyang. Itulah tema 1 pecahan yang grombolan cuba muktamadkan.

Ada yang kata dah 20 tahun TGNA memerintah Kelantan menyebabkan warga Darul Naim sudah jemu. Itu kata depa yang iri hati ke atas kejayaan TGNA mengekalkan jawatan MB Kota Darul Naim. Nak tanya awat hangpa warga Kelantan sanggup menerima TGNA selama 20 tahun?. Awat tak kick dari awal?.. Sebagai insan yang beriman fikirkanlah hikmahnya.

(Moral: Setiap kotak pikiran akan terkeluaq berlainan pendapat. Begitu juga dengan rentetan tingkah kata TGNA yang ada tersurat bila diteliti dan difahami. Semuanya adalah untuk kebaikan Rakyat se-Malaysia dan PAS. Petunjuk yang baik datang dari Allah Swt. Untuk mendapat petunjuk yang baik haruslah memohon kepadanya. Rujukan hanya memantapkan lagi petunjuk menjadi kenyataan.)

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

Patut pun duit aku makin kurang sebab tiap-tiap hari dok beli utusan malaysia. ketagih kah aku nih.. hampeh

Tegar umno berkata...

Hello tuan blog. Nik Aziz tu dah tua dan sentiasa buat keputusan nyanyok. Wajar letak jawatan.

Tanpa Nama berkata...

Saya sebagai rakyat Kelantan rasa terpanggil untuk mempertahankan tindakan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang akan berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Umno jika Kerajaan Pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan.

Memang wajar tindakan Nik Aziz itu kerana kebanyakan pemimpin (Umno) Kelantan terdiri daripada kalangan mereka yang mengamalkan rasuah.

Jika orang sebersih Nik Aziz didesak supaya letak jawatan, bermakna mereka lebih suka orang rasuah menjadi pemimpin peringkat negeri dan pusat. Begitu juga dengan sikap penganalisis politik yang menghentam Nik Aziz.

Umno dan pemimpinnya yang bergelumang dengan rasuah sepatutnya tidak dibiarkan terus menerajui kepemimpinan negeri dan negara kerana ia akan membuatkan rakyat menderita dan negara bankrup. Oleh itu rakyat perlu sedar dan tahu menilai pemimpin yang macam mana harus terus dipilih atau disingkir, yang rasuah atau bersih.

Pemimpin Umno bukan sahaja perasuah, malah enggan melaksanakan hukum hudud Allah dengan memberikan pelbagai alasan menyebabkan kadar jenayah di negara ini semakin meningkat dan penjenayah semakin bermaharajalela.

Pemimpin Umno patut dianggap kejam kerana tidak berlaku adil kerana ada negeri diberikan royalti sedangkan Kelantan akan diberi wang ehsan, sama seperti yang dialami Terengganu ketika Negeri Darul Iman itu diperintah PAS.

Jika beginilah sikap pemimpin Umno, termasuk Perdana Menteri, tidak mustahil beberapa negeri lagi, terutama Terengganu akan jatuh ke tangan pembangkang pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Saya hairan kenapa ada orang Islam sendiri tidak senang hati dengan Nik Aziz sebab itu mereka mahu Menteri Besar Kelantan itu meletakkan jawatan. Bagi saya ada baiknya mereka mendesak pemimpin Umno yang korup itu meletakkan jawatan berbanding desak Nik Aziz yang lebih berhemah dan warak itu.

Tidak sepatutnya beberapa penganalisis politik termasuk Prof. Datuk Zainal Kling, Datuk Dr Kamarudin Kachar mendesak dan menuduh macam-macam terhadap Mursyidul Am PAS itu termasuk tidak membela Islam sedangkan yang paling tidak membela Islam ialah pemimpin Umno. Prof Datuk Zainal Kling mungkin diperalatkan untuk membuat tuduhan yang tidak wajar itu.

Post Haru Biru

Arkib Blog