Sabtu, Januari 09, 2010

Ini Bukan Syak Menyangka


Polis Siasat Cubaan Bakar Gereja Keempat. PETALING JAYA: Satu lagi cubaan membakar sebuah gereja, Good Shepherd Lutheran dikesan di sini hari ini menjadikannya empat kes melibatkan perbuatan khianat itu sehingga kini. Polis yang sedang menyiasat kejadian berkenaan berkata, kejadian terbabit dikatakan berlaku pada waktu yang sama tiga gereja lain dilontar bom petrol awal pagi semalam bagaimanapun tiada kerosakan dilaporkan.

(Petrol nak naik harga, hangpa pi membazir buat apa... kah..kah... Cepat sikit weh supaya rakyat tidak syak menyangka lagi... geng mana yang banyak ranting nih?? Boleh one shoot hanya satu malam di berlainan tempat?.. SB ka.)

Blog-blog berkata:

Hanya mereka yang merasa dilindungi yang berani berbuat demikian. Sepatutnya mereka mencari jalan meredakan suasana tegang memandangkan Mahkamah Tinggi telah menangguhkan pelaksanaan perintah yang membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan majalah Herald itu. Ketegangan tidak akan reda kerana kerajaan Umno tidak akan menangkap dalang-dalang utama ketegangan seperti yang berlaku dalam Operasi Lalang 1987 dahulu. >Lanjut Klik>>>

Tindakan menyerang gereja menjadi topik hangat di internet. Akan tetapi kejadian begini bukanlah pertama kali dalam sejarah tanah air kita. Kira-kira pada bulan Oktober 1945, imperialis British menyuruh ejennya orang Cina menyembelih babi dan mencampakkan ke dalam masjid. Dengan itu berlakulah pertumpahan berdarah di Batu Kikir, Negeri Sembilan. Peristiwa menyerang gereja kali ini juga merupakan ulangan wayang yang sama iaitu taktik yang diajarkan oleh penjajah British. Inilah agaknya erti 1Malaysia!. >Lanjut Klik>>>

Situasi politik pada hari ini seumpama Malaysia sebelum berlakunya tragedi 13 Mei 1969 dimana kerajaan yang memerintah telah kehilangan banyak kerusi dan hilang kepercayaan daripada sebahagian besar rakyat Malaysia. Jika Malaysia berada dalam keadaan darurat, maka parlimen dapat digantung dan Majlis Keselamatan Negara dapatlah ditubuhkan. >Lanjut Klik>>>

To understand Umno’s agenda you have to take a walk down memory lane, all the way back to Kelantan in 1977. In 1977, Umno wanted to bring down the PAS state government of Kelantan. So Hussein Ahmad ‘imported’ some gangsters from across the border town of Golok, Thailand, and paid them to burn Chinese shops, houses and cars. (Hussein Ahmad used to be a rice smuggler in Rantau Panjang before he became a Cabinet Minister so he had good links with the Thai underworld in Golok). >Read More>>>

Setelah Najib membaca terjemahan nas, beliau terus insaf dan mahu berlaku adil kepada semua.

"Sebagai umat Islam kita rujuk kepada dua surah dalam Al-Quran iaitu surah Al-Maidah ayat 8 dan An-Nisa ayat 58 di mana Tuhan memerintahkan kalau memimpin atau menghukum mestilah berlaku adil sesama manusia," katanya ketika berucap merasmikan Program Umno Juara Rakyat di Bukit Beruntung, dekat sini, hari ini. Kalau hendak kata kita (Umno) rasis, itu sudah menafikan sejarah. Umno tidak pernah (bersifat) parti rasis atau parti melampau. >Pautan link melencong klik>>>

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak hari ini mengumumkan geran bantuan berjumlah RM500,000 kepada Gereja Metro Tabernancle bagi menempatkan semula gereja berkenaan.

(Moral: Orang lama lebih memahami situasinya...)

8 comments:

Tanpa Nama berkata...

Tuan blog. Anda jangan menuduh membuta tuli. Polis sedang menyiasat perkara ini.

YANG GAMBI berkata...

Salam BK, cubalah berfikir dengan wajar, jangan membuat tuduhan yang boleh mendatangkan dosa kepada diri sendiri..... buatlah yang mana baik atau mari kita sama bersolat hajat memohon kepada ALLAH agar negara kita sentiasa harmoni.....

zack berkata...

Aku rasa polis tengah berehat kot.

KUALA LUMPUR, Jan 9 — Inspector General of Police Tan Sri Musa Hassan today urged all churches to beef up security on their own because with its limited manpower the police cannot ensure security at all houses of worship.

“I would like to advise the churches to have their own security because I don’t have enough policemen.

“In PJ alone there are 62 churches. In KL and Selangor altogether we have about 200,” Musa told reporters outside the Metro Tabernacle Church here.

Mybabah berkata...

Salam BK. Apa-apapun kita berdoa agar keharmonian negara kita dengan semua kaum hidup rukun dan damai dapat diteruskan. Pihak polis sedang memantau perkembangan ini. Saya percaya pihak keselamatan juga khuatir kerana mereka juga ada sanak saudara yang perlu dijamin keselamatan mereka. Tiada siapa yang mahu negara ini huru hara. Semoga Allah memelihara kita semua.

Tanpa Nama berkata...

To Yang Gambi and Tanpa Nama.

Kalau betui2 polis siasat apa pasai lama sangat.
Hangpa tengoklah kes by kes.
Kalau dasar dacing dah senget,
budak sekolah kampung pun boleh agak.

Apa pasal terus bagi 5ook dan tak 1 juta (supaya sesuai dengan 1 Malaysia).

Apa hai dengan duit untuk budak2 SBP nak makan pada hari cuti hujung minggu.
Tolong habag mai...

Orangbiasa berkata...

Tuan yang empunya blog. Adakah gambar di artikel ini ada bias dengan kejadian membakar gereja?. Jika memahami moto perjuangan kumpulan ini ialah amal maaruf nahi mungkar. Tak kan mereka ini yang punya kerja.

zack berkata...

wahai orang biasa pertubuhan ni penyokong kuat umno. Moto dia memang baik-baik belaka. Dulu group 3line tak macam ni. Penyebabnya remaja-remaja yang tak ditapis diajak menyertai bagi meramaikan ahli. Tak hairanlah ayahanda artis itu suka sangat bergaduh. Bila ayahanda tunjuk belang, maka abang long akan tunjuk taring. Anak buah akan jadi samseng. Polis pun ramai menyertai kumpulan ini. Harus dihunus pedang dileher masa bai'ah.

budak kampung online berkata...

Terima kasih semua kerna komen.

Post Haru Biru

Arkib Blog