Selasa, Oktober 25, 2011

Kuda Sakit Umno Tersungkur Sebelum Berlumba... Lembiknyerrr..

 Gambar: Lahanat yang sanggup diperkuda oleh Umnobn kerana Wang.

18 ekor kuda dibeli dengan kos hampir RM3.94 juta oleh Majlis Sukan Negara (MSN) tetapi tidak layak bertanding kerana tidak memenuhi syarat kelayakan yang ditetapkan oleh Persekutuan Equestrian Antarabangsa kerana masalah kesihatan dan tidak mendapat latihan yang cukup. Malah beberapa ekor kuda juga mengalami kecederaan sebelum kejohanan bermula.

Pada Februari 2007, MSN telah diminta untuk membeli enam ekor kuda bagi tujuan WEC 2008 dengan mendahulukan peruntukan sedia ada dan agensi itu telah membelanjakan RM1.98 juta bagi tujuan itu.

Pada Jun tahun yang sama, Kementerian Belia dan Sukan telah menetapkan spesifikasi dan bilangan kuda untuk ditambah sebanyak 17 ekor lagi menjadi 23 ekor untuk pertandingan tersebut.

Kata beliau, pada pandangan Audit perancangan perolehan kuda hendaklah dibuat secara teliti dengan mengambil kira tahap kesihatan dan kebolehan kuda untuk bertanding.

“ISN (Institut Sukan Negara) sepatutnya merancang perolehan dengan mengambil kira tempoh latihan yang diperlukan bagi setiap kuda untuk memenuhi syarat kelayakan FEI.

“Ini menyebabkan sebahagian besar kuda yang diberi tidak dapat menyertai (World Endurance Championship) WEC 2008,” katanya.

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog