Rabu, Oktober 12, 2011

Perlantikan ISA Samad 'Haram'


TK | Perlantikan TS Isa Samad sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan FELDA (KPF) adalah haram dan tidak sah. Ini jika kita amati bahawa beliau bukanlah ahli koperasi yang absah. Ini berdasarkan kenyataan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) bahawa apa-apa perlantikan lembaga pengarah koperasi tertakluk kepada peruntukan-peruntukan di bawah Akta Koperasi 1993 dan undang-undang yang mengawalnya.

Antara yang perlu dipatuhi ialah seharusnya seseorang yang mahu dilantik sebagai lembaga pengarah termasuk sebagai pengerusi haruslah terdiri daripada ahli koperasi yang merupakan peneroka FELDA, atau Generasi Kedua atau Pegawai Tetap. Dalam kes TS Isa Samad beliau adalah pegawai kontrak yang boleh dipertikaikan perlantikan beliau.

Apatah lagi jika TS Isa Samad sendiri yang menduduki sidang mesyuarat perlantikan diri beliau sendiri jelas bertentangan dengan Akta SPRM 2009. Apakah SPRM akan bertindak dalam hal ini? Saya menggesa agar tindakan siasatan segera dibuat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah.

Alasan TS Isa Samad untuk melakukan transformasi dalam KPF jika memegang jawatan sebagai Pengerusi KPF adalah meragukan kerana 'track record' TS Isa Samad jelas begitu buruk seperti prestasi 22 tahun menjadi Menteri Besar N. Sembilan - Linggi DUN MB pada ketika itu sehingga kini begitu daif pembangunannya, kemudian sebagai Menteri Wilayah juga tidak menunjukkan prestasi memberangsangkan dan termasuk juga digantung 6 tahun oleh Lembaga Disiplin UMNO kerana terlibat dan didapati bersalah dalam 5 daripada 9 pertuduhan rasuah politik ketika bertanding jawatan Naib Ketua UMNO pada Pemilihan Agung UMNO September 2004.

Kita bimbang, jika nanti transformasi yang mahu dilakukan TS Isa Samad adalah membawa budaya korupsi ke dalam sistem pengurusan FELDA dan akhirnya koperasi yang bertujuan membantu para peneroka hilang fungsinya dalam menaikkan martabat peneroka-peneroka. PM Najib wajar untuk meneliti semula perlantikan ini atas kapasiti beliau sebagai Menteri yang juga bertanggungjawab terhadap FELDA.

1 comments:

dukun misai berkata...

lanun lanun bermuka dua.tak kerja lain selain nkkaya cepat dengan menyapu duit felda.macam duit pesaka mak pak dia je.hampeh keledek.

Post Haru Biru

Arkib Blog