Rabu, Jun 24, 2009

> HABAQ MAI: SUSAH SANGAT KA NAK MINTAK MAAF

Maafkan saya... luahan dengan hati yang ikhlas merupakan satu bentuk terapi bagi memulihkan hubungan antara dua insan. Tetapi kenapa perkataan ini sukar untuk dilafazkan sehingga menjadi binggung dan panik pada seseorang itu. Adakah keegoan menguasai diri atau kepala otak dah mental. Sebenarnya kekusutan dan masalah dua insan akan lenyap dengan ucapan maaf. Buatlah strategi anda bagaimana nak menjernihkan kembali masalah ini.



Pemilihan waktu yang tepat: Carilah waktu yang sesuai dengan suasana yang tak kusut. Jangan membicarakan ketika air tengah pasang (marah) nanti tenggelam lak di bawa arus.

Penjelasan: Jika menghadapi masalah yang besar, hadapi orangnya dengan menatapi matanya dan berikan penjelasan dengan nada yang sempurna.

Sedari Kesalan anda: Jika anda yang mulakan dulu kesalahan itu. Jangan buat diam. Mengaku dan berkata benar dan jangan dok melencong mencari alasan.

Tawarkan sesuatu: Bagi menyempurnakan kemaafan anda, tawarkan sesuatu sebagai gantirugi jika ada sebarang harta benda yang rosak. Jika pasangan kekasih... aku pun tak tahu nak bagi apa..wakakah...

(Moral: Sedangkan lidah lagi tergigit. Kemaafan mampu mengubah perspektif anda kepada si dia...)

1 comments:

cintaleaixora berkata...

kalo ade ego dlm diri mmg ssh la nk ucap kate maaf nie....

Post Haru Biru

Arkib Blog