Rabu, Disember 02, 2009

SHIT, Grombolan Busuk Hingga Ke Usus


Che Det sudah lupa suatu ketika dahulu riuh rendah grombolan ini dengan terbitnya sebuah buku 'SHIT' karya Shahnon Ahmad (Sasterawan Negara) sekitar tahun 1999. Apa yang terbit keluar pemikiran Shahnon telah menjadi realiti memecah logik akal che det yang terkejut apabila mendapat reaksi daripada seorang bekas pimpinan kanan UMNO mengatakan ‘parti itu busuk hingga ke ususnya’. Adakah bekas pimpinan kanan grombolan pernah menghayati ketukan minda Shahnon itu?

Kat sini aku cedok balik sebahagian sahaja Sinopsis Shit atas dasar Hakcipta

~Di dalam perut dan terutama sekali dalam usus besar itu, tak terkiralah kebusukannya bagaikan perut itu akan pecah meletup. PM dan barisan taiknya pun memang cukup sedar tentang kebusukan yang sudah tiba pada puncaknya itu tapi masih juga berdegil tak mahu dirinya dan barisan taiknya dikemutkan keluar melalui lobang keramat. PM cuba mempertahankan kebusukan yang amat sangat itu dengan mengeluarkan teori baru bahawa kebusukan itulah budaya baru barisan taik.

~Seketul taik yang memberontak menentang teori PM ini diberi nama Wirawan.

~Cerita dalam Shit sebahagian besar adalah perjuangan barisan taik yang dipimpin oleh PukiMak@PM untuk mengemutkan keluar Wirawan dari usus besar melalui berbagai taktik kotor yang sama busuknya dengan taik yang kini sudah menjadi budaya barisan taik. Dan akhirnya Wirawan pun terkemut keluar dengan kasar melalui lobang keramat....

(Moral: Jika ramai pemimpin-pemimpin grombolan yang telah bersara sependapat dengan bekas pemimpin kanan parti UMNO, bermakna... hangpa pikiaq lah sendiri. Ada aku kesah.. kah..koh..keh...)

0 comments:

Post Haru Biru

Arkib Blog